de lente is mijn favoriete seizoen…

In mijn herinneringen is het tijdens mijn kinderjaren en mijn jeugd altijd zomer geweest, alles groen, altijd zonnig, niet broeierig, zweterig of zwoel,
altijd juist goed.
Of het was winter met ijs en veel sneeuw, geen natte papperige sneeuw, neen, mooie, droge witte poedersneeuw die knerpte onder mijn winterschoenen en ijs, dik genoeg op alle vijvers, plassen en vaarten om te schaatsen.
De tijden lijken veranderd, zulke zomers maken ze niet meer en zulke winters ook niet.

Maar de lente is mijn favoriete seizoen.
Misschien is mijn voorkeur voor de lente aangeboren, misschien zijn alle mensen die in de lente geboren zijn fan van de lente.
Ik hou van de lente nu mijn poes Lily luilekker ligt te zonnen op de bank.
Ik hou van de frisgroene blaadjes aan bomen en struiken, van de kleurige eerste lentebloemen, van de vogeltjes die ijverig weg en weer vliegen met kleine takjes en ander gerief waarmee ze hun nest bouwen, van de voorjaarsbloemen die nu ongegeneerd bloeien zonder angst voor nachtvorst.
De lente ruikt anders dan gelijk welk ander seizoen, de lente geurt naar nieuw, naar fris, naar leven, niet naar afscheid maar naar nieuw begin.

Natuurlijk is ook de lente niet volmaakt. Vannacht is de mama van mijn schoonzusje stilletjes uit het leven gegleden en overleden.
Binnen afzienbare tijd moet een geliefde een heelkundige ingreep ondergaan en ik weet nu al dat hij mij niet zal toelaten al maak ik mij ongerust, hij zal mij niet eens een berichtje sturen want hij houdt niet van gedoe.
Een vrouw die mij erg dierbaar is heeft vorige week haar man en haar huis verlaten omdat ze een leven met hem, een leven als broer en zus niet meer aan kon, ze wil weer bemind worden, geliefd en begeerd en ik begrijp dat zij hoopt dat de lente een beetje licht en liefde in haar leven kan brengen.

Tijdens de lente van een niet nader te bepalen jaar hield ik vakantie met de kleinkinderen en besefte ik ten volle welke luxe dat is, wij zijn gelukzakken al had ik af en toe last van een beetje heimwee.
Ik genoot volop van de zonnige dagen aan zee, van het feit dat ik me gezond voelde en maakte er de beste vakantie en de beste lente van mijn leven van…

2 gedachten over “de lente is mijn favoriete seizoen…

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.