ontspan…relax…

Wat zal ik nu eens doen vraag ik me af.
En ik vind het heerlijk om mij daarin te verdiepen.
Zal ik afwassen of ga ik maar beter naar buiten?
Zal ik de uitgebloeide hortensia’s verwijderen of wied ik liever het tuinpad?
Zal ik wat wandelen op mijn eentje?
Geef ik mijn dromen vrij spel, mijn fantasieën de vrijheid?
Of neem ik emmer en spons en zeem ik de vieze ramen?
Zal ik mijn poes lokken met lekkere brokken zodat ze straks voldaan en slaperig slechts één oog opent wanneer mijn vriend, de schrijver langskomt met zijn klein rashondje, te lui en te loom om beiden vals aan te vallen.
Of zal ik een verfijnd en uitgebreid etentje voor twee bereiden?

Zal ik mijn dagelijks brood bakken of mijn lievelingsbroer een bezoek brengen?
Telefoneren met mijn vriendin of hemden strijken?
Zal ik een brief schrijven naar mijn vriend of lees ik liever zijn brieven nog eens opnieuw en opnieuw en opnieuw?

Mijn lijst wordt langer en langer, elke nieuwe gedachte lijkt mij interessanter dan de vorige, gedreven begin ik aan het ene, vaak te ongeduldig om nog niet te beginnen aan het volgende.

Maar!
Dan zeggen ze weer tegen mij, in alle soorten toonaarden en te pas en volgens mij, nog veel meer te onpas.
Doriske, ontspan je eens een beetje!
Relax…relax!
Doe het eens wat kalmpjes aan!
Rustig …rustig…!
Allemaal woorden waar ik niets mee kan.
Hoorndol word ik ervan.

Willen ze misschien dat ik niets doe en hoe doe ik dat dan?
Willen ze dat ik lui en languit in het gras op mijn rug ga liggen en naar de voorbij trekkende wolken kijk?
Welke wolken?
Donkere, dreigende wolken die aanstormende regenvlagen aankondigen?
Of wacht ik beter af om met niets doen te beginnen tot het warmer is en vriendelijke witte wolkjes traag voorbij zweven aan een stralende blauwe hemel en in niets oplossen op een wind loze zomerse dag?

Willen ze dat mijn lichaam luiert of geef ik liever mijn geest vrijaf?
Is een boek lezen te inspannend?
Is schrijven toegestaan?
Moet ik de tijd doden met nietsdoen?
Het klinkt gruwelijk!
Het lijkt afgrijselijk!
Ik doe het niet!